Sukan Burung



Rujukan di sini: 1xSukan 

Adakah anda menonton TV drama Netflix The Ballad of Hugo Sanchez..?  


Drama ini mengisahkan tentang Perlawanan Bola Sepak yang mempunyai nama burung pada setiap pasukan mereka, misalnya "Club de Cuervos" yang bermaksud "Kelab Burung Gagak".







1xBet Bonus 100% untuk deposit pertama sehingga RM 450 dengan kod promo 1x_83275 !!! 
Setiap pasukan di dalam drama ini dicipta oleh pengarangnya dan ianya hanyalah rekaan semata-mata. Namun begitu, tahukah anda bahawa terdapat beberapa pasukan bolasepak yang menggunakan nama burung di dalam dunia realiti yang sebenar. Baca artikel di bawah untuk mengenalpasti dan tahu tentang pasukan-pasukan ini!
Hari ini kita akan mengenalpasti dengan 5 pasukan yang menggunakan nama burung, iaitu: burung hijau, helang, angsa, layang-layang dan 'phoenix'.

1. Pango Green Bird Football Club dari Vanuatu


Vanuatu, sebuah negara yang bertempat di Lautan Pasifik mempunyai penduduk yang amat meminati sukan bola sepak.

Logo Pango Green Bird F.C.




Pada suatu ketika dahulu, seorang lelaki muda di bandar Pango bermain bola sepak dan mengadakan perlawanan antara pasukan bolasepak tidak professional dan memenangi setiap perlawanan. Mereka telah berjuang dalam setiap perlawanan selama beberapa tahun bagi menlayakkan pasukan mereka ke taraf yang lebih tinggi atau profesional dan mereka berjaya mencapai matlamatnya. Sudah tentu, pada masa itu, perjuangan mereka tidak akan berkahir di situ sahaja malah mereka ingin ke peringkat antarabangsa dan bukan hanya menjadi 'jaguh kampung' di bandar mereka sendiri.

Pango Green Bird (1999)


Pango Green Bird telah mendapatkan perhatian dari atlet bolasepak profesional dan pada 1 Mei 2006, pasukan ini berubah menjadi kelab sukan rasmi yang bernama FC Pango Green Bird dan mengikut serta dalam perlawanan bolasepak Vanuatu. 
Setelah beberapa lama pasukan ini berada di pertengahan tangga liga, mereka akhirnya berjaya memenangi perlawanan liga tersebut pada tahun 2013. Detik yang menggembirakan telah tercipta bagi setiap ahli pasukan dan penyokong pada masa itu dan mereka telah mengakhiri perlawanan tersebut dengan keputusan: 24 menang, 5 seri dan 1 kalah!

2. Howthorn Football Club, Sydney Swans dan West Coast Eagles dari Australia


Howthorn F.C. berasal dari Australia dan bermain di liga bola sepak Australia. Nama panggilan Howthorn F.C. ialah Hawks yang bermakna helang.  



Logo Howthorn F.C.





Hawks ditubuhkan pada tahun 1902 di Melbourne. Ini adalah salah satu pasukan bola sepak terlama di Australia. Kini, saingan terpenting Hawks adalah pasukan dari Sydney yang juga adalah pasukan yang menggunakan nama burung iaitu Sydney Swans.
Pasukan Sydney Swans pula ditubuhkan pada tahun 1874 dan pada mulanya nama kelab tersebut ialah South Melbourne Football Club hingga dipindahkan ke Sydney pada tahun 1982 dan menjadi Sydney Swans. Pada logonya terletak lambang angsa dan siluet Panggung Opera Sydney.




Logo Sydney Swans


Tahun 2005 menjadi tahun Sydney Swans membuat penyokongnya begitu gembira kerana pasukan ini pertama kali memenangi perlawanan Grand Final. Kemenangan ini menamatkan kekalahan kejuaraan selama 72 tahun. 





Tahniah Sydney Swans!!!
Pasukan bola sepak Australia gemar menggunakan nama burung sebagai nama pasukan mereka. Pasukan burung ketiga yang turut serta dalam Grand Final Liga Bola Sepak Austarlia tahun ini adalah West Coast Eagles. 


Helang adalah burung yang kuat dan berani untuk menempuh segala halangan bagi mencapai tujuan dan matlamatnya. Mungkin tahun ini pasukan ini akan menang pada Grand Final. Di 1xSukan nombor kemungkinannya adalah 9. Tapi siapa tahu? Mungkin tahun ini helang akan menghancurkan semua musuhnya.  

Jangan lupa - pada 1xSukan ada bonus 100% untuk deposit pertama sehingga 450 RM dengan kod promo 1x_83275!!! 

Minggu depan pada 5 September West Coast Eagles akan bersaing dengan Essenden! Tentu Si Helang yang kuat dan berani akan menang!


3. Atlanta Falcons dari AS
Helang lain untuk hari ini adalah Atlanta Falcons iaitu sebuah pasukan bolasepak profesional dari Atlanta yang terletak di negeri Georgia. Pasukan ini tidak bermain di liga bawahan, malah mereka bermain di liga teratas bola sepak Amerika. 
Logo Atlanta Falcons
Pasukan ini ditubuhkan pada tahun 1966, tetapi masih belum pernah menjuarai kejuaraan nasional bolasepak Amerika. 
4. Moroka Swallows dari Afrika Selatan
Burung layang-layang adalah burung yang kecil dan sering menjadi makanan untuk helang. Namun burung ini sangat cepat dan licik. Burung layang-layang mempunyai kehebatan bekerja dalam kumpulan tidak seperti helang yang biasanya bersendirian. 
Logo Moroka Swallows 


Moroka Swallows adalah sebuah kelab bola sepak dari Afrika Selatan dan mempunyai nama panggilan "The Birds" telah ditubuhkan pada tahun 1940-an oleh trio penggemar sukan bola sepak Ishmael Lesolang, Strike Makgatha and Johnny Kubheka. 
Moroka Swallows pada abad ke-20

Sebelum permulaan musim 2018-19, Swallows membeli francais pasukan Divisyen Pertama Negara Maccabi untuk R8 juta, dan akan bertanding di Divisyen Pertama Kebangsaan 2019-20.

5. Phoenix Sports FC dari England

Phoenix dalam mitologi Mesir dan Phoenicia adalah burung legenda yang keramat. Phoenix digambarkan memiliki bulu berwarna merah dan keemasan yang sangat menawan. Burung Phoenix dikatakan mempunyai jangka hayat hidup selama 500 tahun. Setelah hidup selama itu, phoenix membakar dirinya sendiri. Setelah itu, dari abunya, muncul kembali burung phoenix muda. Kisah burung Phoenix ini dapat disamakan dengan kisah penubuhan Kelab Bolasepak Phoenix di Lakeside yang ditubuhkan pada tahun 1935 iaitu selepas Perang Dunia Kedua bermula yang muncul kembali dari abunya. Tidak lama selepas itu, nama tersebut ditukar kepada 'Phoenix Sports Club FC'.
Logo Phoneix Sports FC

Adakah anda tahu pasukan bola sepak bernamakan burung yang lain? Mungkin pertandingan burung seperti di drama dalam Netflix itu akan diadakan secara sebenar? Adakah anda mahu tonton perlawanan seperti itu?



Bonus 100% untuk deposit pertama sehingga RM 450 dengan kod promo 1x_83275 !!! 



Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA