Kenali Bintang Muda Kacukan Inggeris-Melayu, Jaami Qureshi



Dia baru berusia enam belas tahun, tetapi anak muda Brighton, Jaami Qureshi telah menarik minat dari negara asal ibunya, Malaysia.

Selama satu dekad kebelakangan ini, FA Malaysia (FAM) secara aktif mencari pemain kelahiran asing dengan warisan Malaysia, dengan harapan dapat memberi peluang kepada pasukan kebangsaan di pentas benua dan dunia.

Salah satu prospek belia yang dicari dalam beberapa tahun kebelakangan ini adalah pemain depan / pemain sayap kelahiran Inggeris, Jaami Qureshi. Mengaku warisan Malaysia dan Melayu melalui ibunya, yang berasal dari Manjoi, Perak, pemain berusia 16 tahun itu kini menjadi pelatih di pasukan Liga Perdana Inggeris, Brighton & Hove Albion. Pada masa yang sama, bapa muda Perviz mempunyai warisan Iraq.

Dalam wawancara dengan media Malaysia, termasuk yang diberikan kepada konglomerat media Astro ketika dia mengunjungi negara itu pada tahun 2018, Jaami mendedahkan bahawa dia adalah adik bongsu dalam keluarga yang terdiri daripada empat saudara lelaki dan seorang saudara perempuan.

Namun, nampaknya tumpuannya sekarang tidak dapat disangkal lagi pada bola sepak, terutama ketika dia pernah berlatih di tingkat U-15 England (organisasi berita UK Daily Mirror menyifatkannya sebagai salah satu "harapan besar England"), suatu kenyataan yang pastinya berlaku menjadikan usaha FAM untuk memujuknya untuk mengenakan warna Malaysia dalam masa terdekat lebih mencabar.

Sementara itu, bapanya telah mengungkapkan kepada Berita Harian bahawa Jaami sebelumnya telah mendapat tawaran untuk mengikuti Program Pembangunan Bola Sepak Nasional Malaysia, tetapi harus menolak kerana dia harus berlatih di Pahang, jarak yang cukup jauh dari pangkalan keluarga di ibu kota Kuala Kuala Lumpur.

Di pihaknya, seperti kebanyakan pemain bola sepak yang berpeluang bermain di lebih dari satu negara, anak muda itu telah menggunakan pendekatan tunggu dan lihat.

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA