Ketahui Apakah Sebenarnya 'Rancangan DNA Bola Sepak Malaysia' Oleh FAM?



Apa itu DNA Bola Sepak Malaysia, di mana perkara-perkara yang perlu diubah dan bila kita dapat mengharapkan hasil?

Ketika Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) yang diketuai oleh Pengarah Teknikal Peter de Roo melancarkan DNA Bola Sepak Malaysia pada 9 Julai 2019, ideanya adalah untuk mempunyai pendekatan yang seragam tentang bagaimana bola sepak diajarkan, dilatih dan dimainkan dari peringkat akar umbi, sepanjang jalan ke peringkat elit - dengan tujuan jangka panjang untuk menjadikan Malaysia kekuatan yang harus diperhitungkan dalam pertandingan antarabangsa.

Pendekatan yang kelihatan holistik dapat dipecahkan kepada empat tahap perkembangan yang berbeza - Tahap Penemuan (5-8 tahun), Tahap Latihan Kemahiran (9-12 tahun), Tahap Latihan Permainan (berusia 13-16 tahun) dan Tahap Persembahan ( Berumur 17 tahun ke atas).

Apa yang dimaksudkan dengan DNA adalah idea untuk proaktif dengan penguasaan yang efektif dengan penguasaan dalam peralihan menggunakan gaya penekanan tinggi yang teratur dan kolektif dalam formasi 4-3-3.

Di bawah kendalian Tan Cheng Hoe, ada dorongan tambahan untuk memenangkan bola lebih tinggi ke atas dan kemudian menggerakkan bola lebih cepat ke arah yang lebih menegak untuk memanfaatkan kekacauan di lawan yang disebabkan oleh peralihan permainan secara tiba-tiba.

Rancangan DNA ini menghendaki FAM memasuki sekolah menengah dan rendah, yang mana mereka tidak mempunyai kuasa untuk melakukannya. Kerjasama kerja di antara mereka dan Kementerian Pendidikan harus dibentuk untuk memastikan bahawa setiap sekolah mendapat jurulatih yang tepat dan tidak hanya bergantung pada seorang guru tanpa pendidikan bimbingan yang mencukupi untuk memikul tanggungjawab sebagai pelatih untuk pasukan sekolah.

Cara baru telah tiba dan jika ia dilakukan dengan betul, tidak ada sebab mengapa Malaysia tidak dapat kembali ke puncak dalam masa terdekat.

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA