AALIYAH Yoong Hanifah




AALIYAH Yoong Hanifah, tidak diragukan lagi, kelasnya sendiri di Asia selepas menamatkan pencapaian yang tinggi di kerjaya Asia Waterski dan Wakesport.

Pemain berusia 16 tahun itu berjaya meraih kejuaraan pertama selepas menyempurnakan empat acara individu pada pertemuan Asia di Bangkok semalam.

Aaliyah memulakan hari dengan dua pingat emas yang sudah ada di dalam beg itu kerana mendakwa penghormatan atas trik dan keseluruhan pada hari Sabtu.

Walaupun dia jatuh pada lompat kedua dalam trik, dia masih dapat mencatat skor 5,280.

Ia adalah tempat yang paling dekat dengan rekod pencapaian Asia terbaik dan rekod baru Asia yang baru-baru ini iaitu 7,680 yang diposting pada awal pendahuluan pada hari Rabu.

Tetapi dia masih mendakwa emas dengan batu, mengalahkan pemain Jepun, Lisako Ishikawa (3,380) dan Jiang Hui (3,190) dari China.

Pingat emasnya terselamat juga memastikan emas keseluruhannya dengan Harue Kamiya dari Jepun dan Han Ah Reum dari Korea Selatan yang menamatkan perlumbaan kedua dan ketiga.

Semalam, rakyat Malaysia mendapat permulaan kuat dengan prestasi klinikal dalam mengambil emas slalom.

Ketika tampil terakhir di final 10 pemain skuasy, Aaliyah sejuk dan tersusun ketika dia mencatat skor 4 pelumba / 55kmh / 13m tali untuk muncul sebagai pemenang.

Weeraya Rosendahl dari Thailand menetap di perak dengan larian 3/55/13 manakala Ah Reum mengambil gangsa dengan 2.5 / 55/13.

Pada sesi tengah hari, Aaliyah telah diberi ujian yang paling sukar sehingga kini dalam acara melompat.

Namun dia melewati dengan warna terbang ketika dia mencatat jarak 37.8m dalam cubaan kedua untuk mengalahkan Kamiya yang menyiarkan 37.5m.

Di tempat ketiga adalah satu lagi Jepun, Moe Sadamizu yang selesai dengan 36.6m.

"Dia seorang gadis yang kuat dalam minda kerana tidak banyak pemain ski boleh memenangi pertandingan melompat selepas hanya dua pas," kata jurulatih Persekutuan Waterski dan Wakeboard Malaysia, Hanifah Yoong.

"Selain itu, dia begitu klinikal untuk memenangi emas slalom untuk menambah kepada cara dan kejayaan keseluruhan.

"Ia adalah satu pencapaian hebat buatnya untuk membuat kebersihan bersih empat emas."

Comments

Popular posts from this blog

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA