Sukan luar biasa. Part 1


Sukar untuk menemui orang yang tidak pernah mendengar tentang sukan bola sepak, bola keranjang atau besbol. Jenis sukan seperti ini amat terkenal di seluruh dunia. Namun, acara sukan tempatan yang lain juga menarik. Biarpun kelihatan agak pelik, sukan tempatan yang luar biasa itu tentu akan membuat anda tersenyum. Jadi, mari baca tentang 25 jenis sukan yang paling luar biasa di dunia!

Anda boleh melawat halaman web kami di sini

25. Cooper's Hill Cheese-Rolling & Wake




Setiap tahun di bukit Kuper di Britain akan diadakan sebuah acara permainan yang seronok. Terdapat ramai laki-laki atau perempuan yang berani berlari mengejar keju Glouchester Double. Orang dari pelbagai negara dari seluruh dunia melawat bukit Kuper untuk menonton dan bahkan ikut serta dalam pertandingan yang berbahaya tetapi sangat lucu ini.

24. Hurling

Pernahkah anda terbayang tentang sebuah sukan yang digabungkan 3 jenis sukan, iaitu sukan bolasepak, besbol dan hoki sekali gus? Di Ireland sukan permainan seperti ini memang benar wujud dan dipratikkan. Sukan ini dinamakan sukan "hurling" yang menggabungkan ketiga-tiga jenis sukan itu. Pakaian dan peralatan pemain hurling terdiri daripada pakaian bolasepak, topi keledar keselamatan dan "hurl" yang merupakan tongkat kayu yang tertentu seperti yang ditunjukkan di dalam gambar berikut. 

Sukan ini dimainkan pada Sukan Olimpik hanya satu kali pada tahun 1904.

23. Pertandingan membawa isteri  

Di negara Finland diadakan sebuah pertandingan yang lucu. Lelaki harus berlari sambil mengangkat isteri mereka di bahunya. Untuk membuatkan pertandingan ini lebih sukar dan menarik, terdapat dua halangan dan lubang yang dipenuhi air pada trek larian tersebut. Anugerah utama adalah bir yang beratnya sama dengan berat isteri pemenang.



22. Buzkashi

Sukan ini dimainkan di Afganistan, Uzbekistan, Azerbaijan, Tajikistan, Kyrgyztan dan Turki. Pemain yang menunggang kuda cuba mengheret bangkai kambing ke arah gawang. Pada awalnya, pertandingan ini boleh memakan masa berhari-hari, tetapi dalam versi kejohanan moden ia diberi had masa perlawanan. Sukan Buzkashi ini agak mirip dengan sukan polo tapi ia dimainkan tanpa menggunakan kayu polo dan bola. 



21.  Eton wall game

Sukan ini adalah tradisi College Eton di Britain yang dilancarkan hanya untuk pelajarnya. Ia dimainkan di jalur yang 5 meter lebar dan 110 meter panjang di sebelah tembok bata yang dibina pada tahun 1717. Pemain bergerak sepanjang tembok dan bersandar antara satu sama lain dalam perjuangan untuk merebut bola. Sekiranya pemain itu cukup hampir ke dinding, dia mendapat hak untuk memukul bola ke arah pokok atau pintu. Permainan ini tidak mudah sama sekali, kali terakhir gol dicetak terjadi pada tahun 1909.

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA