Sukan luar biasa. Part 5

Baca bahagian pertama, kedua, ketiga dan keempat


5.  Poohsticks

Adakah anda seorang pembaca buku 'Winnie-the-Pooh'? Buku ini memberi inspirasi kepada orang untuk mencipta sukan baru! Pelik, tetapi sukan ini disukai ramai di pelbagai wilayah di Eropah. Bahkan kejohanan antarabangsa telahpun diadakan. Pemain 'pooh sticks' perlu membuang ranting dari jambatan pada masa yang sama dengan pemain lain. Penentuan pemenang adalah berdasarkan ranting yang paling cepat.



4. Motoball
Bola sepak disukai ramai di seluruh dunia dan ia adalah sukan terpenting di pelbagai negara termasuk Malaysia. Tetapi ada sukan yang juga menarik kepada peminat sukan bola sepak iaitu motoball. Motoball sama dengan bola sepak biasa, tetapi pemain mesti naik motosikal.


3. Polo Gajah 

Orang British suka bermain polo, tetapi apabila mereka datang ke Asia Selatan iaitu India, Sri Lanka, Pakistan, Bangladesh dan Nepal moden orang tempatan membuatkan sukan polo lebih menarik dengan menukar kuda dengan gajah. Sekarang polo gajah dimainkan di pelbagai negara Asia Selatan dan di Thailand. Sukan ini lebih bebahaya dari pada polo biasa kerana gajah kadang-kadang menjadi marah semasa perlawanan.



2. Polo Yak

Jenis polo luar biasa yang lain dicipta di Mongolia pada tahun 2000 sebagai tarikan pelancong. Tetapi sukan ini menarik perhatian penduduk Mongolia dan negara lain dan sekarang di Mongolia diadakan pertandingan polo yak antarabangsa. 



1. Perlumbaan katil

Sukan ini dicipta pada tahun 1965 di Amerika Syarikat oleh askar, tetapi sekarang sukan lucu ini menjadi kesukaan ramai. Satu orang perlu berbaring di atas katil dan beberapa orang lain perlu menolak katil ini. Katil yang paling cepat akan menang pada perlumbaan katil. Peserta perlumbaan katil selalu berbaju lucu atau luar biasa. Kadang-kadang di akhir perlumbaan katil perlu menyeberang sungai. 



Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA