Sukan luar biasa. Part 2

Baca bahagian pertama di sini

20. Jai Alai

Jai Alai adalah sukan dari jajahan Spain di kepulauan Caribbean dan Amerika Tengah. Sukan ini sangat menarik dengan menggunakan alatnya iaitu xistera yang merupakan sarung tangan berbentuk bakul. Pemain perlu melemparkan bola ke dinding ke bahagian lawannya. Selepas itu, pihak lawan perlu menangkap bola tersebut.

Di Asia Tenggara sukan ini dimainkan di Filippina di mana ia datang dari Spain.

19. Chess Boxing

Orang Finland membuat kita senyum sekali lagi! Pertandingan ini dinamakan Chess Boxing yang juga berasal dari Finland sama seperti pertandingan membawa isteri. 



Pemain catur yang pada masa sama juga seorang peninju! Pelik dan sukar dipercayai? Tetapi sukan ini memang benar.  Chess Boxing tidak sama dengan sebarang jenis sukan lain yang anda tahu. Pada mulanya pemain bermain catur dan selepas itu bertinju sebanyak 10 kali. 

18. "Mountain Bike Bog Snorkelling"

Anda mahu baca tentang sukan gila? Snorkeling paya dengan basikal dilancarkan di Britain. Gila! Entahlah mengapa tapi sukan ini disukai ramai dari seluruh dunia. Peserta tidak peduli bahkan mereka perlu berenang di air yang kotor dan berbau busuk. Peserta dari pelbagai negara ikut serta dalam pertandingan ini yang sudah menjadi kejohanan dunia. 



17. Quiddich

Adakah anda seorang pembaca buku atau penonton filem Harry Potter? Di dalam kisah tersebut, J.K. Rowling mencipta sukan baru yang merupakan sukan terpenting di 'dunia sihir' iaitu Quiddich. Adakah anda tahu bahawa sekarang wujud pasukan Quiddich di pelbagai negara di seluruh Dunia, bahkan di Malaysia! Anda boleh melawat twitter pasukan Quiddich Malaysia dan sokong mereka pada Pertandingan Quiddich Antarabangsa. 



16. Royal Shrovetide Football

Sukan ini telahpun mencecah 900 tahun lamanya! Tetapi ini bukanlah perkara yang paling menarik tentang sukan ini kerana sukan bolasepak juga telah wujud bertahun lama. Semua penduduk bandar Ashbourne (Britain) ikut serta dalam perlawanan ini dan ia melibatkan ribuan orang yang turut serta bermain! Padang untuk Royal Shrovetide Football adalah seluruh bandar Ashbourne dan palang golnya adalah dua bangunan yang tertentu.

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA