DUA SUKAN YANG SERUPA DENGAN SUKAN RAGBI


Adakah anda peminat sukan Ragbi? Tahukah anda terdapat beberapa sukan lain yang seakan-akan sukan ragbi tetapi sedikit berbeza cara permainan dan juga bentuk padang. Hari ini kami akan ceritakan tentang dua jenis sukan iaitu American Football & Australian Football!

AMERICAN FOOTBALL
Image result for american football

Bola sepak Amerika, yang disebut sebagai bola sepak di Amerika Syarikat dan Kanada dan juga dikenali sebagai gridiron, adalah sukan pasukan yang dimainkan oleh dua pasukan dari sebelas pemain di lapangan segi empat tepat dengan tiang gawang di setiap ujungnya. Pelanggaran itu, yang merupakan pasukan yang memiliki bola sepak berbentuk bujur, berusaha untuk memajukan lapangan dengan berjalan dengan atau melewati bola, sedangkan pertahanan, yang merupakan tim tanpa memiliki bola, bertujuan untuk menghentikan pelanggaran pelanggaran dan untuk mengawal bola untuk diri mereka sendiri. Pelanggaran itu mesti memajukan sekurang-kurangnya sepuluh kilometer dalam empat ketinggalan, atau bermain; jika mereka gagal, mereka mengembalikan bola sepak ke pertahanan, tetapi jika mereka berjaya, mereka diberi set baru empat kali untuk meneruskan pemanduan. Mata diperoleh terutamanya dengan memajukan bola ke dalam zon akhir pasukan lawan untuk menyerang atau menendang bola melalui tiang gawang lawan untuk tujuan lapangan. Pasukan dengan mata paling banyak pada akhir permainan menang.


AUSTRALIAN FOOTBALL
Image result for australian football

Bola sepak di Australia merujuk kepada kod bola sepak yang dimainkan di negara ini termasuk peraturan bola sepak Australia, liga ragbi, kesatuan ragbi, persatuan bola sepak (bola sepak), bola sepak Amerika dan bola sepak Gaelic. Bola sepak profesional dimainkan di Australia untuk empat kod ini, dengan liga yang terlibat termasuk Liga Bola Sepak Australia (peraturan Aussie), Liga Ragbi Nasional (Rugby League), Super Rugby (rugby union), dan A-League (bola sepak) . Bola sepak profesional telah disiarkan selama bertahun-tahun, dengan peraturan bola sepak Australia dan liga ragbi menjadi kod paling popular di televisyen. Australia mempunyai beberapa pasukan bola sepak kebangsaan yang merangkumi beberapa kod bola sepak termasuk peraturan Australia, liga ragbi, kesatuan ragbi, bola sepak, Gaelik dan gridiron. Bola sepak Australia adalah sukan paling popular di Australia, diikuti oleh kriket, persatuan bola sepak dan liga ragbi.

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA