Bekas Jurulatih UiTM FC, Ismail Zakaria Cadang Membatalkan Liga Malaysia



KUALA TERENGGANU: Membatalkan Liga Malaysia (Liga M) musim ini adalah langkah terbaik jika sehingga Jun saingan berkenaan belum dapat kembali dimulakan.

Itu pandangan dilontarkan jurulatih berpengalaman, Ismail Zakaria bagi mengelak kesan lebih buruk berlaku ke atas semua pihak yang terbabit.

Bekas jurulatih UiTM FC itu berkata, Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) dan Liga Bolasepak Malaysia (MFL) perlu membuat keputusan lebih awal berhubung perkara itu sebagai langkah persediaan buat persatuan negeri dan kelab dengan mengambil contoh Sukan Olimpik ditunda ke tahun depan bagi mengekang pandemik COVID-19.

Pandangan beliau berdasarkan beberapa faktor iaitu kepada pemain itu sendiri, barisan jurulatih, pengurusan pasukan, peminat selain penaja yang secara tidak langsung terkena tempias jika liga tidak disambung dalam masa yang singkat.

"Jika bulan Jun baharu boleh sambung semula liga, lebih baik batal sahaja liga dan mula liga baharu pada tahun depan sebagaimana Sukan Olimpik kerana kesannya cukup besar kepada semua yang terlibat, lagi pun liga baharu saja bermula.

"Impaknya bukan saja menyebabkan pemain kurang cergas kerana terlalu lama berehat daripada melakukan latihan yang konsisten, malah akan berlakunya risiko kecederaan kepada pemain selain mereka penat kerana terpaksa melalui jadual padat dalam seminggu dengan perlawanan liga dan Piala FA.

"Keadaan ini juga sudah pastinya memeningkan kepala jurulatih untuk mengembalikan semula rentak permainan pasukan kerana rehat panjang sekali gus aksi tidak berkualiti bakal disajikan pemain.

"Selain itu ia turut memberi kesan kepada penaja yang sebelum ini sudah pasti mahukan pulangan yang terbaik kepada mereka apatah lagi saya jangkakan penonton akan berkurangan kerana bimbang penularan wabak pandemik itu.

"Justeru lebih baik FAM sebagai badan induk boleh memikirkan kaedah terbaik termasuk membatalkan liga musim ini jika berlangsung lewat bagi membendung penularan pandemik itu," kata Ismail.

Berhubung isu hangat pemotongan gaji pemain, Ismail mengharapkan situasi menang-menang antara pemain dan pihak pengurusan dapat dicapai bagi memastikan tidak ada pihak teraniaya.

"Perlu ada perbincangan kedua-dua belah pihak, pemain juga perlu ada perasaan tolak ansur dan bertimbang rasa serta kerjasama dengan niat hendak membantu persatuan masing-masing terutamanya persatuan yang kantungnya kempis.

"Pemain boleh bantu majikannya dengan bersetuju pemotongan gaji berkenaan dengan situasi menang-menang walaupun dalam kontrak perjanjian mungkin tidak ada menyebut hal demikian kerana virus Covid-19 ini tidak dijangka.

"Dalam hal ini FAM dan MFL harus memainkan peranan utama, mereka boleh panggil persatuan negeri dan kelab serta Persatuan Pemain Bolasepak Profesional Malaysia (PFAM) duduk semeja bincang perkara ini, tapi jika semua setuju biarlah peratus potongan itu sama terhadap semua pasukan dan lebih baik FAM dan MFL memulakan dahulu potongan gaji mereka," kata Ismail.

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA