Kenali Bintang Muda Negara, Mukhairi Ajmal & Latar Belakangnya Dalam Arena Bola Sepak



Anak keempat daripada lima adik-beradik mengingatkan bahawa cintanya terhadap sukan ini pertama kali dicetuskan oleh bapanya; Mahadi Maalim. Mahadi adalah pemain amatur yang bermain untuk kampungnya, Kampung Batu Enam berhampiran bekas bandar perlombongan Sungai Lembing, Pahang, dan ketika masih kecil, dia akan pergi menonton ayahnya bermain.

"Ayah saya adalah pemain tengah, jadi mungkin secara sedar saya juga mempengaruhi pilihan saya!" dia berpose dalam temu bual dengan Goal pada hari Isnin.

Bermain di sekolah menengahnya, bakatnya dapat dilihat dan dia dipilih untuk mewakili daerahnya dan negeri Pahang pada peringkat usia.

Dia kemudian bersekolah di Sekolah Sukan Malaysia Pahang, dan berlatih di sana hingga berusia 15 tahun, sebelum pindah ke SSTMI di Johor selama dua tahun terakhir pendidikan menengahnya.

Setelah menamatkan pengajian pada akhir tahun 2018, dia menunggu tawaran dari pasukan negeri Pahangnya yang tidak pernah tiba, tetapi akhirnya diberikan tawaran oleh PKNP, yang dengan senang hati dia terima.

"Mungkin Pahang mengabaikan saya kerana saya bersekolah di luar negeri," kata remaja itu. "Oleh itu keluarga saya mencadangkan agar saya mencuba nasib di tempat lain.

"Saya kemudian diberitahu bahawa [jurulatih PKNP] Abu Bakar Fadzim meminati saya, dan dia dapat membuat saya bermain dalam Liga Super. Tidak perlu dikatakan, saya sangat gembira kerana saya hanya menyasarkan tempat dalam pasukan Piala Presiden. (U-21). Saya mengemas barang-barang saya dan pergi ke Manjung untuk mengikuti latihan mereka, di mana saya menandatangani kontrak 1 + 1. "

Dia menjadi berita utama ketika membuat debut Liga Super menentang PKNS pada usia 17 tahun, tiga bulan dan 16 hari, datang sebagai pemain gantian pada minit ke-67, tetapi mengakui bahawa dia adalah bangkai saraf sepanjang pertemuan.

Buat masa ini, Mukhairi dengan cemas menunggu untuk kembali beraksi, setelah pertandingan Malaysia ditangguhkan kerana wabak Covid-19 global.

"Saya harap musim 2020 dapat disambung semula, walaupun perlawanan dimainkan tanpa peminat. Saya sudah mula berkarat dan gelisah. Sudah tentu, halaman rumah cukup besar, tetapi perlu berlatih secara berasingan dan bukannya bersama rakan sepasukan saya jenis demoralisasi.

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA