Datuk Windsor John Paul Berkata Pemain Bola Sepak Malaysia Bakal Menganggur Jika Liga Dibatalkan



KIRA-kira 1,500 pemain bola sepak di Malaysia bakal menjadi penganggur sementara sekiranya saingan bola sepak tempatan seperti Liga Super, Liga Perdana, Liga M3 dan beberapa kejohanan peringkat pembangunan dibatalkan tahun ini.

Setiausaha Agung Konfederasi Bolasepak Asia (AFC), Datuk Windsor John Paul berkata, industri bola sepak di negara ini bakal berdepan risiko bahaya dan kemungkinan akan lumpuh dengan semua pemain kehilangan mata pencarian.

Katanya, wabak pandemik Covid-19 ini tidak seharusnya dijadikan alasan untuk mana-mana negara membatalkan liga sebaliknya ia boleh dilangsungkan dengan pelbagai kaedah termasuk beraksi tanpa penyokong.

Jelasnya, apabila liga tetap dilangsungkan dengan mengambil langkah pemeriksaan yang ketat mengikut prosedur operasi standard (SOP) ke atas pemain dan pegawai, ia mampu mengelak penularan Covid-19 berlaku, sekali gus menyelamatkan industri bola sepak daripada terkubur.

“Senang saja kalau nak berhenti liga, tapi lepas itu pemain nak buat apa? Pemain akan hilang pekerjaan terus lebih kurang beribu juga termasuk pegawai seperti jurulatih, fisioterapi dan kitman pasukan.

“Maknanya satu kumpulan yang besar akan terjejas nanti. Sekarang pun kerajaan Malaysia dah beri keizinan kepada beberapa sektor untuk beroperasi semula, jadi saya kira bola sepak pun boleh.

“Tapi itu terpulang kepada FAM (Persatuan Bolasepak Malaysia) untuk berbincang dengan kerajaan Malaysia. Mungkin langkah keselamatan ketat perlu diambil dan beri jaminan supaya perlawanan diadakan tanpa penyokong,” katanya kepada Arena Metro.

Sementara itu, Windsor turut memberi contoh beberapa negara terutama di Eropah akan meneruskan aksi tanpa kehadiran penyokong dan ia boleh digunakan FAM dan Liga Bolasepak Malaysia (MFL) sebagai panduan.

“Jerman pun teruk terkena Covid-19 ini, tapi keadaan di sana sudah mula terkawal. Saya difahamkan, tak lama lagi liga mereka akan bersambung dengan syarat tak boleh ada penyokong.

“Liga Jerman buat begitu sebab mereka nak pastikan industri terus kekal di mana pemain boleh meneruskan kerjaya manakala duit akan diperoleh melalui wang penyiaran dan penaja,” katanya.

Selain Liga Jerman atau lebih popular dipanggil Bundesliga yang akan kembali bersambung, beberapa liga utama lain turut mengikut jejak sama seperti La Liga, Liga Perdana Inggeris, Liga Austria dan Liga Turkmenistan akan dilangsungkan dengan ketiadaan penyokong.

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA