FIFA Sah Tetap Meneruskan Pelaburan Bernilai 1billion USD Dalam Pembangunan Bola Sepak Wanita



FIFA telah mengesahkan bahawa pelaburan bernilai 1billion dolar AS (£ 804 juta) dalam bola sepak wanita akan terus maju walaupun terdapat kesan kewangan dari wabak coronavirus.

Bola sepak di semua peringkat telah dilanda krisis Covid-19, menyebabkan beberapa kelab berjuang untuk memenuhi keperluan.

Walau bagaimanapun, badan pentadbir bola sepak dunia tidak akan memotong pelaburan yang diumumkan untuk tahun 2019 hingga 2022 untuk mengosongkan dana untuk menyokong usaha bantuan.

"Kami dapat mengesahkan bahawa dana ini telah dilakukan oleh FIFA dan tidak akan dipengaruhi oleh krisis Covid-19 yang sedang berlaku," kata jurucakap FIFA kepada Guardian.

"Pembiayaan ini akan diinvestasikan ke berbagai bidang dalam permainan wanita termasuk pertandingan, pengembangan kapasitas, program pengembangan, pemerintahan dan kepemimpinan, profesionalisasi dan program teknis."

Jurucakap itu juga mengesahkan bahawa permainan wanita akan menjadi sebahagian daripada pakej apa pun untuk membantu sukan mengatasi kerugian yang disebabkan oleh coronavirus.

"Kami dapat mengesahkan bahawa bola sepak wanita dianggap sepenuhnya sebagai bagian dari proses ini untuk memahami berbagai keperluan dan impak pada pihak berkepentingan dalam permainan wanita," tambah jurucakap itu.

"FIFA kini sedang berusaha mencari kemungkinan untuk memberikan bantuan kepada komuniti bola sepak di seluruh dunia, termasuk bola sepak wanita. Format dan perincian yang tepat mengenai bantuan ini sedang dibincangkan semasa berunding dengan persatuan anggota FIFA, gabungan dan pihak berkepentingan yang lain.

"Sebagai sebahagian daripada perbincangan ini, FIFA menjalin hubungan erat dengan pihak berkepentingan bola sepak wanita utama melalui Pasukan Petugas Bola Sepak Wanita Profesional dan sub-kelompok kerja FIFA-Konfederasi mengenai kesan Covid-19."

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA