FAM memberi amaran peminat untuk tidak 'mengkhianati' negara dalam pertempuran Selasa ini



Badan pentadbir tidak mahu mengulangi apa yang berlaku semasa perlawanan Thailand di mana peminat lebih jauh masuk ke stadium daripada yang dijangkakan.

Semua tiket yang boleh didapati untuk perlawanan Piala Dunia 2022 bersama dan perlawanan kelayakan Piala Asia 2023 antara Malaysia dan Indonesia di Stadium Nasional Bukit Jalil telah dibeli dua hari penuh sebelum pertandingan bermula. Tetapi Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) membunyikan amaran untuk menukar tangan yang mungkin untuk tiket yang dijual.

Pada perlawanan Khamis menentang Thailand di tempat yang sama, kira-kira 5,000 penonton pergi dengan tiket walaupun hanya 2,500 diperuntukkan kepada peminat Thailand. Pada mulanya hanya satu bahagian bawah telah diperuntukkan kepada mereka tetapi FAM terpaksa membuka seksyen lain di peringkat teratas untuk menampung peminat.

Siasatan dilakukan menunjukkan bahawa tiket yang dibeli oleh peminat tambahan itu sepatutnya untuk seksyen rumah yang bermaksud bahawa rakyat Malaysia telah membeli tiket itu dan menjual semula kepada peminat Thailand, mungkin untuk keuntungan yang besar. Tindakan ini bukan sahaja membawa kekacauan ke tempat duduk tetapi juga membuang rencana keselamatan ke luar jendela kerana FAM perlu menyusun semula rancangan mereka dengan sewajarnya.

"Untuk mengelakkan situasi yang sama daripada berlaku pada perlawanan Malaysia dan Indonesia pada Selasa ini, FAM dan PDRM ingin menasihati peminat bola sepak Malaysia untuk tidak menjadi punca masalah ini dengan mengambil peranan yang lebih bertanggungjawab dalam tidak menjual hak-hak peminat Malaysia kepada penyokong jauh.

"Saya percaya jika semua pihak bekerjasama untuk menangani masalah ini, tidak akan timbul sebarang isu yang timbul daripada tempat peminat Malaysia dan Indonesia. Untuk rekod, FAM telah memperuntukkan 4,500 tiket kepada peminat seperti yang diminta oleh Football Association of Indonesia (PSSI) dan penjualan tiket-tiket itu ditangani secara langsung oleh PSSI, "kata Stuart Ramalingam dalam kenyataannya.

Protokol keselamatan tambahan sedang disediakan untuk perlawanan Selasa ini. Ini sudah tentu kerana apa yang berlaku dalam perlawanan terbalik di Stadium Gelora Bung Karno pada bulan September di mana penyokong Malaysia terancam pada ketibaan di stadium serta semasa perlawanan, yang menyebabkan penghentian sementara perlawanan di lapangan.

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA