Barçelona vs Real Madrid: Kunci untuk memenangi El Clasico



Barcelona menghadapi salah satu ujian terbesar musim ini, awal pagi Khamis ketika mereka menjadi tuan rumah kepada Real Madrid di Camp Nou.

El Clasico adalah permainan yang memberhentikan dunia selama 90 minit, permainan yang mempunyai berjuta-juta peminat sehingga wisel ditiup, dan permainan dengan pemain terbaik di padang.

Berikut adalah dua taktik utama untuk pertempuran besar ini.

1. 'Marking' Karim Benzema

Valencia v Real Madrid - La Liga Santander

Sejak pemergian Cristiano Ronaldo, Benzema telah menjadi pemain utama untuk Los Blancos. Dia pemain Zidane perlukan ketika mereka inginkan jaringan dan merupakan pemain terbaik pasukan musim ini dengan total 12 gol dan lima assist. Walau bagaimanapun, ia bukan sekadar ancamannya di hadapan gol, tetapi kedudukan taktikalnya sepanjang perlawanan itu sangat penting.

Musim ini, pemain Perancis ini telah mengambil peranan 'free-roam' di barisan hadapan Madrid. Daripada meletakkan kedudukan dirinya paling dekat dengan matlamat pasukan lawan, dia juga akan kembali ke bahagian tengah, menggabungkan dengan Modric dan Co. sebelum bergerak kembali kew atas, agak bertindak seperti 'false-9'.

Satu contoh jelas peranannya menentang Valencia, ketika ia melayang dari sayap kiri ke kanan dan juga turun kembali ke lini tengah.

Dia bukan sahaja menjadi ancaman untuk mencetak gol tetapi juga apabila mencipta peluang. Mereka memanggil Benzema '9 setengah' dan Barcelona mesti 'marking' dia sehingga wisel akhir ditiup jika mereka mahu menang.


2. Mengawal bahagian tengah

Real Madrid v FC Barcelona - Copa del Rey Semi Final: Second Leg

Midfield merupakan salah satu kunci utama bagi setiap pasukan, pemain tengah yang kuat dan menyelaras membawa kawalan dan tempo ke permainan dan Real Madrid bergantung pada pemain mereka di tengah untuk menghasilkan barang-barang.

Pemain-pemain seperti Modric, Kroos dan Casemiro berada di padang untuk menolak pasukan ke hadapan dan mencipta peluang, namun, apabila pemain tengah mereka tidak beroperasi dengan betul, lelaki Zidane juga tidak dapat beroperasi.

Contoh yang jelas adalah permulaan buruk mereka musim ini apabila mereka memperoleh 14 mata daripada kemungkinan 21. Namun, sekarang, Real Madrid memimpin ke dalam pertempuran ini dalam bentuk yang kuat kerana pemain tengah mereka kembali ke tahap terbaik mereka. Pemain di tengah padang harus bermain dengan baik jika pasukan ingin berjaya.

Sementara itu, itu tidak selalu berlaku di Barcelona. Sambungan sedikit pintar antara Messi dan Suarez atau larian pantas oleh Jordi Alba dapat mencukupi untuk memberi kemenangan kepada pasukan.

Oleh itu, jika pemain Blaugrana itu dapat menghalang midfield Madrid dan memanfaatkan peluang mereka, maka kita mungkin akan menyaksikan pesta Catalan di Camp Nou awal pagi Khamis ini.


(MASUKKAN KOD PROMO 1x_87002 SEMASA MENDAFTAR)

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA