Bintang Jepun ikat kontrak bersama Liverpool



LONDON: Pemain antarabangsa Jepun, Takumi Minamino menandatangani kontrak dengan Liverpool pada hari Khamis untuk membayar £ 7.25 juta ($ 9.5 juta) daripada pemain Austria Red Bull Salzburg, pemimpin Liga Premier mengumumkan.

Penyerang berusia 24 tahun itu yang mengagumkan Liverpool dalam dua perlawanan Liga Juara-juara musim ini dengan pasukan Austria - dipercayai menandatangani kontrak empat tahun setengah.

"Kelab Bola Sepak Liverpool boleh mengesahkan perjanjian telah dicapai dengan Red Bull Salzburg untuk pemindahan Takumi Minamino," kata kelab itu dalam satu kenyataan di laman web mereka.

Minamino - yang menjaringkan gol dalam kekalahan 4-3 oleh Liverpool di Anfield pada Oktober - berkata ia memenuhi impian.

"Ia mimpi, impian saya menjadi pemain Liverpool," katanya kepada Liverpool.com.

"Dan saya sangat teruja bahawa masanya telah menjadi kenyataan.

"Untuk bermain di Liga Perdana adalah salah satu sasaran saya.

"Saya rasa ini adalah liga kelas atas di dunia; Saya berfikir jika kerjaya saya sebagai pemain bola sepak berkembang lancar, suatu hari nanti saya akan dapat bermain di Liga Perdana Inggeris.

"Tetapi saya tidak fikir saya boleh bermain di pasukan ini dan saya sangat gembira mengenainya."

Pengurus Liverpool, Jurgen Klopp berkata, Minamino adalah pemain berani.

"Dia sangat cepat dan pemain yang sangat berani," kata Klopp.

"Dia berani dengan bola tetapi juga berani tanpa bola."

Liverpool - skuad seniornya bersiap untuk perlawanan akhir Piala Dunia Sabtu lalu di Qatar - klausa pelepasan Minamino minggu lepas.

Dia akan bebas bermain untuk mereka dari 1 Januari dan boleh terlibat dalam pertandingan pusingan ketiga Piala FA di rumah kepada saingan bandar Everton pada 5 Januari.

Langkahnya berakhir dengan mantra selama lima tahun dengan Salzburg, yang dia bergabung dari Cerezo Osaka pada Januari 2015.

Keseluruhannya, Minamino membuat 199 penampilan untuk Salzburg, menjaringkan 64 gol, sementara dia telah memperoleh 22 caps untuk Jepun dan mencetak 11 kali sejak membuat debutnya pada Oktober 2015.

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA