RUSIA diharamkan untuk sertai Olimpik



MOSCOW: Rusia diharamkan dari Sukan Olimpik dan kejohanan dunia dalam pelbagai sukan selama empat tahun pada hari Isnin selepas Badan Anti-Doping Dunia (WADA) memutuskan untuk menghukumnya kerana memanipulasi data makmal, kata seorang jurucakap WADA.

Jawatankuasa eksekutif WADA mengambil keputusan selepas menyimpulkan bahawa Moscow telah merobohkan data makmal dengan menanam bukti palsu dan memotong fail yang dikaitkan dengan ujian doping positif yang dapat membantu mengenal pasti penipuan dadah.

Keputusan jawatankuasa WADA untuk menghukum Rusia dengan larangan itu sebulat suara, kata jurucakap itu.

Rusia, yang telah cuba mempamerkan dirinya sebagai kuasa sukan global, telah terlibat dalam skandal doping sejak laporan 2015 yang ditugaskan oleh WADA menemui bukti doping massa dalam olahraga Rusia.

Kesalahan dopingnya telah berkembang sejak, dengan banyak atletnya terpinggir dari dua Olimpik lalu dan negara dilucutkan benderanya sama sekali pada Sukan Musim Sejuk Pyeongchang tahun lalu sebagai hukuman untuk penutupan doping yang ditaja negara pada Sukan Sochi 2014.

Sanksi hari Isnin telah disyorkan oleh jawatankuasa pemantauan pematuhan WADA sebagai tindak balas terhadap data makmal doktoral yang disediakan oleh Moscow pada awal tahun ini.

Salah satu syarat untuk pengembalian semula agensi anti-doping Rusia, RUSADA, yang digantung pada 2015 berikutan skandal doping olahraga tetapi dibaik pulih tahun lepas, telah membuat salinan data makmal yang sah di Moscow.

Sekatan-sekatan ini secara efektif melancarkan agensi akreditasinya.

Menteri Sukan, Pavel Kolobkov bulan lalu menyifatkan perbezaannya dalam data makmal kepada isu teknikal.

Namun, hukuman itu membuka pintu bagi atlet Rusia yang bersih untuk bersaing di acara sukan utama antarabangsa tanpa bendera atau lagu selama empat tahun, seperti yang berlaku semasa Sukan Olimpik Pyeongchang 2018.

Sementara itu, beberapa pegawai Rusia telah merekrut panggilan untuk sekatan yang tidak adil dan disamakan dengan usaha Barat yang lebih luas untuk menahan negara.

Sekiranya RUSADA mengutip sekatan yang disokong oleh jawatankuasa eksekutif WADA, kes itu akan dirujuk kepada Mahkamah Timbang Tara untuk Sukan (CAS), kata WADA.

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA