Bintang Ragbi, Sonny Bill mengikuti Ozil dalam kritikan China


Menang Bersama 1xMalaysia Sekarang!

WELLINGTON: Superstar ragbi New Zealand, Sonny Bill Williams mengikuti pemain tengah Arsenal, Mesut Ozil dalam mengkritik perlakuan China terhadap minoriti Uighur pada hari Isnin, sambil merungut bahawa ada yang memilih wang untuk "kemanusiaan".

Ketika kejatuhan kutukan Ozil mengenai tindakan keras China terhadap minoriti Islam terus berlanjut, Williams - pemenang Piala Dunia rugby union berganda dengan All Blacks yang masuk Islam - ditimbang.

"Ia adalah masa yang menyedihkan apabila kita memilih faedah ekonomi ke atas umat manusia," katanya di Twitter, dengan ilustrasi tangan yang ditempelkan dengan bendera Cina menggenggam tangan lain dengan bendera "Turkestan Timur" - istilah yang digunakan ramai pemisah Uighur untuk Xinjiang - dan menitis dengan darah.

China telah bertindak balas dengan marah terhadap serangan Ozil terhadap dasar-dasar Beijing yang meragukan hak asasi manusia dan para ahli mengatakan telah menyalahgunakan pelanggaran hak asasi manusia yang luas dan kira-kira satu juta penduduk Uighur dan kebanyakan minoriti Islam yang dipenjara.

Ozil telah dipadam dari versi Cina dalam permainan komputer Pro Evolution Soccer yang popular dan televisyen negara China menarik penyiaran perlawanan Arsenal menentang Manchester City.

Dalam episod yang sama, China berpindah pada bulan Oktober untuk menghukum Houston Rockets NBA selepas pengurus besarnya, Daryl Morey menyokong sokongan para penunjuk perasaan pro-demokrasi Hong Kong.

Ozil telah tweet di Turki: "Korans sedang dibakar ... Masjid sedang ditutup ... Sekolah Islam sedang diharamkan ... Para sarjana agama dibunuh satu demi satu ... Saudara-saudara kuat dihantar ke kem."

"Orang-orang Islam berdiam diri, suara mereka tidak didengar," tulisnya terhadap latar belakang biru dengan bulan sabit putih - bendera Turkestan Timur.

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA