Barcelona menggunakan peraturan La Liga untuk menandatangani Braithwaite



MADRID: Barcelona pada hari Khamis mengesahkan penandatanganan pemain depan Denmark, Martin Braithwaite dari Leganes selepas memanfaatkan peraturan La Liga yang ingin mengatasi kekurangan pilihan mereka di depan.

Barca telah memanfaatkan peraturan yang membolehkan kelab Sepanyol di dua bahagian teratas untuk membeli dari kelab lain La Liga di luar jendela perpindahan jika mereka kalah pemain untuk kecederaan selama lebih dari lima bulan.

"Cita-cita saya selalu bermain di tahap ini dan apabila anda bertekad dan anda positif, semuanya akan berlaku," kata Braithwaite selepas menandatangani kontraknya.

"Saya sangat gembira berada di sini kerana, sebagai pemain bola sepak, ia adalah salah satu perkara paling besar yang boleh berlaku kepada anda untuk bermain untuk kelab terbaik di dunia."

Dengan Ousmane Dembele dijangka akan keluar sepanjang musim dengan kekejaman hamstring, Catalans menandatangani Braithwaite selepas membayar klausul pembelian € 18 juta Dane itu.

"Pemain akan menandatangani kontrak dengan kelab untuk sepanjang musim ini dan empat lagi hingga 30 Jun 2024 dengan klausa pembelian yang ditetapkan € 300 juta," Barcelona mengumumkan di laman web mereka pada awal hari.

Selepas menjual Youssef En-Nesyri ke Sevilla bulan lepas, keluar Braithwaite adalah tamparan hebat untuk berjuang Leganes, yang tidak akan dapat membawa pengganti melainkan pengecualian dibuat oleh La Liga.

"Kami percaya penyelesaian itu tidak adil," kata ketua eksekutif Leganes, Martin Ortega.

Walau bagaimanapun, presiden Barca Josep Bartomeu menegaskan: "Sikap Barcelona telah betul."

"Kami membayar klausa mengikut peraturan, tetapi kami fikir ia perlu disemak semula kerana tidak adil bahawa Leganes tidak dapat merekrut."

Leganes duduk di tempat ke-19 dan bermain di tempat ke-17 Celta Vigo pada hari Sabtu. Braithwaite merupakan penjaring terbanyak mereka musim ini dengan enam gol.

Tetapi penambahan pemain berusia 28 tahun itu akan memberi perlindungan kepada Barcelona, ​​yang sudah tiada Luis Suarez mengalami kecederaan lutut sebelum ketiadaan Dembele dilanjutkan.

Kelab itu memohon kebenaran pada minggu lalu untuk membuat tandatangan kecemasan dan diberi lampu hijau oleh La Liga pada Isnin.

Braithwaite boleh membuat debutnya ketika Barca bermain Eibar di Camp Nou di liga pada hari Sabtu tetapi peraturan menyatakan dia tidak akan dibenarkan bermain di Liga Champions.

Ketibaannya datang selepas kelab membenarkan dua penyerang untuk meninggalkan bulan lepas: Carles Perez ke Roma dan Abel Ruiz ke Braga.

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA