Lagenda bola sepak, Pele alami depresi



RIO DE JANEIRO: Legenda bola sepak Pele mengalami "semacam kemurungan" dan hampir tidak dapat pulang ke rumah kerana masalah kesihatan telah menyebabkan dia tidak dapat berjalan dengan normal, kata anaknya dalam wawancara yang disiarkan pada hari Isnin.

"Dia cukup rapuh dari segi pergerakannya ... dan itu membuatkan dia mengalami sejenis kemurungan," kata Edinho mengenai ayahnya yang berusia 79 tahun, yang telah mengalami beberapa masalah kesihatan sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

"Bayangkan, dia adalah 'Raja,' dia selalu menjadi tokoh yang hebat, dan sekarang dia tidak boleh berjalan dengan normal. Dia sangat malu, sangat malu tentang itu, "kata anaknya dalam wawancara yang diterbitkan di laman berita sukan Globoesporte.com.

Pele, kebanggaan bola sepak Brazil dan satu-satunya pemain untuk memenangi tiga Piala Dunia (1958, 1962 dan 1970), dianggap oleh ramai pemain bola sepak terbesar sepanjang masa.

Beliau telah masuk dan keluar hospital sejak beberapa tahun kebelakangan ini untuk pelbagai isu kesihatan.

Dia tidak pernah pulih sepenuhnya dari salah satu operasi pinggulnya, meninggalkannya bergantung kepada seorang pejalan kaki, kata Edinho.

"Dia melakukan sedikit lebih baik daripada ketika dia berada di kerusi roda baru-baru ini, tetapi dia masih mempunyai masa yang sukar," kata Edinho, 49.

Penampilan awam Pele telah berkembang semakin jarang berlaku dengan usia.

April lepas, dia pergi ke Paris untuk penampilan promosi dengan bintang Perancis yang semakin meningkat Kylian Mbappe, tetapi terpaksa dimasukkan ke hospital tidak lama selepas masalah buah pinggang.

Pada tahun 2014, dia diletakkan dalam rawatan intensif untuk dialisis selepas mendapat jangkitan kencing yang teruk.

Pemain hebat Brazil, yang nama sebenarnya Edson Arantes do Nascimento, hanya mempunyai satu buah ginjal, selepas tulang rusuk patah semasa pertandingan memaksa doktor untuk memindahkan yang lain.

Beliau juga mengalami masalah pinggul.

Edinho berkata meskipun isu-isu tersebut bapanya "berfungsi dengan baik" secara fizikal.

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA