Sir Alex Ferguson memberi penghormatan kepada Harry Gregg selepas kematian legenda Man Utd



Sir Alex Ferguson telah memberi penghormatan yang menyedihkan kepada legenda Man Utd Harry Gregg berikutan bekas penjaga gol berusia 87 tahun.

Gregg adalah seorang yang selamat dari nahas udara Munich yang membabitkan pasukan United, Busby Babes, yang menewaskan 23 orang.


Dia dianggap sebagai pahlawan untuk menyelamatkan beberapa orang di dalam pesawat, termasuk rakan sepasukan Bobby Charlton dan Dennis Viollet, serta bayi berusia 20 bulan dan ibu hamilnya.

Ferguson, yang membawa pasukan United untuk bermain dalam testimoni Gregg di Belfast pada tahun 2012, berkata: "Saya sangat sedih mendengar kelewatan Harry Gregg

"Harry adalah seorang lelaki yang hebat dan legenda sebenar di kelab kami. Saya teringat bahawa dia sentiasa sangat gembira dan bangga menjadi tuan rumah pasukan remaja kami di rumah asrama untuk Piala Susu setiap musim panas, jadi dia boleh menceritakan kisah-kisahnya bermain hari.

"Saya suka syarikatnya dan banyak nasihat yang dia berikan kepada saya. Pemikiran dan doa saya bersama Carolyn dan keluarganya pada masa yang sangat menyedihkan ini.

Dalam sembilan tahun di United, Gregg bermain 247 kali, termasuk, kemenangan 3-0 ke atas Sheffield Wednesday hanya 13 hari selepas tragedi Munich.

Charlton adalah antara mereka yang juga menghormati antarabangsa bekas pemain Ireland Utara.

"Lady Norma dan saya amat sedih mendengar penyiaran Harry Gregg," kata Charlton.

"Saya berbangga kerana memanggilnya rakan sepasukan. Untuk semua perkara fakta Harry berkata tentang malam itu di Munich, bagi saya, dia akan sentiasa diingati sebagai tokoh heroik.

"Ia luar biasa untuk berfikir bahawa dia terus bermain dalam perlawanan menentang Sheffield Wednesday hanya 13 hari selepas malam yang tragis itu.

"Suatu cahaya bersinar baik di dalam dan di luar lapangan. Sebab banyak sebab, dia layak dikenang sebagai salah satu nama teratas dalam sejarah Manchester United."

Bekas pemain pertahanan United, Rio Ferdinand mencatat: "Sebahagian besar sejarah kelab, tidak boleh dilupakan! Terima kasih." sementara Gary Neville hanya berkata: "Harry Gregg RIP".

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA