40,000 membanjiri Dataran Merdeka! KLSCM2019



Dataran Merdeka kini berwarna biru apabila 40,000 pelari mengambil bahagian dalam Standard Chartered Marathon Kuala Lumpur (KLSCM) 2019 hari ini. Edisi ke-11 dalam acara jarak jauh utama di Malaysia juga menyaksikan YB Syed Saddiq, Menteri Belia dan Sukan, membuat debutnya dengan mengambil bahagian dalam kategori Half Marathon. Hadir sama ialah YB Khalid Samad, Menteri Wilayah Persekutuan dan YB, Dr. Ong Kian Ming, Timbalan Menteri Perdagangan dan Industri, yang turut mengambil bahagian dalam Half Marathon.

Menyumbang kepada nombor penyertaan rekod adalah salah satu bidang Marathon Penuh yang terbesar dilihat dalam satu acara di Malaysia apabila lebih daripada 13,000 pelari mengambil bahagian dalam kategori tersebut. Pelari 12,500 yang mengagumkan juga berlari di Half Marathon, menjadikan dua kategori jarak jauh yang paling terkenal, yang merupakan bukti kepada populariti jarak jauh di negara ini.

Walaupun KLSCM adalah satu persaingan yang kompetitif, ia telah dibina dengan tumpuan komuniti di terasnya dan unsur komuniti telah dibawa ke hadapan pada tahun ini apabila inisiatif kebajikan KLSCM's Run For A Reason (RFAR) menaikkan jumlah tertinggi dari segi dana yang dibangkitkan berbanding hingga tahun-tahun sebelumnya. RFAR merupakan komponen integral dari KLSCM dan tahun ini, badan amal yang menyertai Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia, Yayasan Kebesaran untuk Kanak-kanak dan Hospis Malaysia akan mendapat manfaat daripada lebih daripada RM890,000 dana yang dibangkitkan oleh lebih 1,000 peserta RFAR, bersama dengan Cabaran Korporat.

Nombor rekod tidak berakhir di sana kerana acara itu juga menyaksikan bilangan terbesar pelancong yang berlari juga apabila lebih daripada 1,900 dari 49 negara tiba di Kuala Lumpur untuk mengambil bahagian dalam acara ikonik itu. Tambah lagi 10,020 rakyat Malaysia yang datang dari luar Kuala Lumpur dan Selangor untuk menjadikannya hujung minggu yang sangat sibuk untuk bandar.

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA