Wanita Iran dibenarkan memasuki stadium!

Tahukah anda? Wanita di Iran dilarang untuk memasuki ke stadium untuk menyaksikan perlawanan bola sepak. Selama hampir 40 tahun, penonton wanita telah diharamkan memasuki bola sepak dan stadium sukan lain di Iran.



Melambai bendera dan menangkap gambar, beribu-ribu wanita Iran pada hari Khamis menghadiri perlawanan bola sepak secara bebas untuk kali pertama dalam beberapa dekad, selepas FIFA mengancam untuk menggantung negara di atas sekatan masuk ke stadium dan menjadi kontroversial.

Penyokong wanita memakai bendera hijau, putih dan merah nasional di sekeliling bahu mereka dan di atas rambut mereka ketika mereka memasuki ke sekeliling bahagian kecil di Stadium Azadi berkapasiti 80,000 Tehran untuk kelayakan Piala Dunia 2022 menentang Kemboja.

Selama hampir 40 tahun, Iran telah menghalang penonton wanita dari memasuki stadium bola sepak dan stadium sukan lain, dengan para ulama berpendapat wanita harus dilindungi dari atmosfera maskulin dan penglihatan lelaki yang tidak menutup aurat.

Image result for iran woman stadium

Bulan lalu, Perbadanan Bola Sepak Dunia FIFA menegaskan Iran mesti membenarkan wanita mengakses stadium tanpa had dan bilangan yang ditentukan oleh permintaan untuk tiket.

FIFA menuntut agar pihak berkuasa membenarkan sejumlah wanita tidak menghadiri semua permainan. Tetapi Teheran masih belum mengumumkan bahawa mereka akan diberikan akses tanpa had kepada semua perlawanan.

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA