E-SUKAN MALAYSIA!



Image result for MALAYSIA E SPORTS

Esports (juga dikenali sebagai sukan elektronik, e-sukan, atau eSports) adalah satu bentuk persaingan yang menggunakan permainan video. Esports sering mengambil bentuk pertandingan permainan video berbilang pemain, terutamanya antara pemain profesional, individu atau sebagai pasukan.

Walaupun pertandingan dalam talian dan luaran yang dianjurkan telah lama menjadi sebahagian daripada budaya permainan video, ini sebahagian besarnya antara amatur hingga akhir tahun 2000an, apabila penyertaan oleh pemain profesional dan penonton dalam acara-acara ini melalui aliran langsung menyaksikan peningkatan besar dalam populariti. Menjelang tahun 2010, esport adalah faktor penting dalam industri permainan video, dengan banyak pemaju permainan yang aktif merancang ke arah subkultur profesional esports.

Menurut Syed Saddiq, beliau memberi sokongan penuh kepada program berkaitan e-sukan di negara ini.
“Malaysia mempunyai ramai pemain berbakat yang turut bertanding dalam banyak   pertandingan antarabangsa bertaraf Olimpik dalam permainan seperti Dota 2, Mobile   Legends, Counter Strike: Global Offensive, Tekken 7 dan FIFA,” katanya.
Malaysia akan menghantar wakil bagi sukan e-sukan dalam acara Sukan SEA 2019 di Philippines pada 30 November hingga 11 December 2019.

Lima permainan yang akan dipertandingkan oleh pemain E-Sukan adalah Dota 2, StarCraft II, Mobile Legends: Bang Bang (MLBB), Arena Of Valor (AOV) dan Tekken 7!


Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA