Korea Utara & Korea Selatan bagai perang!



Korea Selatan gembira telah selamat kembali dari Pyongyang dalam satu perlawanan selepas kualifikasi Piala Dunia 2022 pada hari Selasa, dengan pegawai FA Korea menggambarkan pertemuan fizikal sebagai "perang".

Perlawanan itu, yang pertama antara kedua-dua pasukan di Korea Utara dalam 30 tahun, berakhir dengan seri 0-0 dan dimainkan di hadapan tempat kosong. Tidak ada penyiaran permainan selepas Utara enggan menyiarkannya secara langsung.

Korea Utara yang reclusive dan Selatan yang kaya dan demokratik secara teknikal masih berperang kerana konflik tahun 1950-53 mereka berakhir dalam gencatan senjata, bukan perjanjian damai.

Tahun lepas menyaksikan satu diplomasi sukan yang tergelincir di antara kedua-dua pihak tetapi hubungannya telah menyejukkan rundingan mengenai senjata nuklear dan peluru berpandu balistik Utara.

Penyerang Tottenham Hotspur, Son Heung-min, berkata ia telah menjadi perlawanan buruk.
Image result for son korea
"Secara jujur, permainan ini begitu sukar, saya fikir kami sangat bernasib baik untuk kembali dengan tiada cedera," katanya kepada pemberita pada hari Khamis ketika tiba di Lapangan Terbang Incheon melalui Beijing.

"Kami juga dapat mendengar banyak kutukan yang sangat menyinggung dari pihak lain."

Choi Young-il, naib presiden Persatuan Bolasepak Korea Selatan (KFA), berkata pemain Korea Utara terlalu agresif.

"Ia seperti perang," katanya.

"Mereka akan menggunakan segala-galanya dari siku untuk tangan ke lutut untuk menangkis pemain kami."

Setiap sisi menerima dua kad kuning.

"Orang Korea Utara tidak akan membuat hubungan mata apabila saya bercakap dengan mereka, apatah lagi menjawab," kata Choi.

Choi berkata KFA merancang untuk membincangkan sama ada ia akan menimbulkan aduan dengan badan pentadbiran dunia FIFA atau Konfederasi Sepak Bola Asia mengenai pengendalian permainan Korea Utara.

Dalam video yang dikongsi di Twitter oleh Duta Sweden ke Korea Utara Joachim Bergstrom, Anak kelihatan cuba memainkan perdamaian sebagai pemain dari pihak yang saling berhadapan.

"Emosi tinggi," Bergstrom menulis dalam tweet. Dia adalah antara hanya segelintir penonton yang dibenarkan pada perlawanan bersama dengan Presiden FIFA Gianni Infantino.

The North menyediakan rekod perlawanan pada DVD tetapi penyiar awam Korea Selatan KBS membatalkan rancangan untuk menyiarkannya pada hari Khamis kerana kualiti rakaman yang buruk.


Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA