Perlis FA Menghadapi Krisis Hutang



Ia kelihatan seperti Perlis tidak akan kembali ke Liga M sekejap lagi kecuali mereka boleh menyelesaikan hutang mereka.

Seperti yang ditakrifkan, Perlis tidak dapat menandatangani pemain tempatan dan asing kerana mereka menjalani larangan pemindahan, yang dikenakan oleh Fifa musim lalu, kerana kegagalan menyelesaikan gaji bekas import mereka, Valci Junior.

Junior menjaringkan gol dalam kekalahan Perlis 2-1 kepada Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM FC) dalam perlawanan pembukaan Liga Perdana musim lalu.

Mereka juga dipecat dari Liga Perdana pada Februari lalu selepas hanya tiga pusingan perlawanan oleh Liga Bola Sepak Malaysia (MFL).

MFL telah berbuat demikian selepas Perlis gagal mengemukakan dokumen kewangan yang diperlukan untuk bermain di liga.

Pemain seperti Safee Sali dan Khyril Muhymeen Zambri ditandatangani oleh Perlis tetapi kelab itu tidak dapat menyelesaikan gaji mereka.

Perlis, bagaimanapun, berharap untuk kembali ke Liga M tetapi mereka mesti terlebih dahulu menyelesaikan hutangnya berjumlah sekitar RM5 juta.

Rejim Perlis FA (PFA) baru-baru ini, yang diundi semalam dan diketuai oleh presiden Zamri Ibrahim, mahu memfailkan rayuan dengan Fifa menerusi FA Malaysia (FAM) dengan harapan meletakkan pasukan pada musim yang akan datang.

Sekiranya Perlis kembali, bekas juara Piala Malaysia akan bermain di Liga M3.

"PFA tidak mati dan dikebumikan lagi. Sekiranya kita sudah mati, kita tidak akan mengadakan mesyuarat agung luar biasa (EGM) hari ini, "kata Zamri semalam.

"Kami kini dilarang menyertai bola sepak. Satu-satunya cara ke hadapan adalah untuk memenuhi FAM atas sekatan dan memfailkan rayuan ke Fifa melalui badan kebangsaan.

"Secara logiknya, kita tidak boleh mengumpul dana untuk menyelesaikan hutang jika kita dilarang daripada semua aktiviti dan pertandingan. Sekurang-kurangnya memberi kita peluang untuk melakukan sesuatu. "

Zamri menambah keutamaan PFA adalah untuk menyelesaikan hutang mereka terlebih dahulu sebelum melihat membentuk pasukan untuk Liga M.

Sementara itu, Johor Darul Ta'zim (JDT) menanggapi tuntutan yang dibuat oleh FA Kedah atas keputusan oleh Pusat Timbang Tara Antarabangsa Asia (AIAC) mengenai pampasan atas langkah Akhyar Rashid ke Johor.

Pengarah teknikal JDT Alistair Edwards berkata: "Berhubung berita baru-baru ini mengenai keputusan timbangtara kes yang melibatkan Akhyar JDT, kami ingin menjelaskan bahawa kelab itu bukan pihak kepada keputusan itu.

"Kes itu antara Akhyar dan bekas kelabnya (Kedah) atas pampasan semasa penamatan kontrak, di mana JDT tidak pernah terlibat," kata Australian dalam satu kenyataan.


Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA