Hanya Semusim Di PSG & Kembali Ke Juventus, Buffon Mendedahkan Sebabnya



BEKAS penjaga gol kebangsaan Itali, Gianluigi Buffon mendedahkan dia gembira ketika beraksi di Parc des Princes, tetapi mengakui masih rindu akan kelab lamanya yang berpengkalan di Turin.
Buffon memberitahu ia adalah keputusannya sendiri untuk kembali ke pangkuan Juventus selepas beraksi semusim untuk Paris Saint-Germain.
Pada usia 40 tahun, Buffon menamatkan karier 17 tahunnya di Juventus untuk berpindah ke PSG dengan kontrak selama setahun.
Dia meninggalkan kelab Itali tersebut setelah mengecapi pelbagai kejuaraan di peringkat domestik dan mahu cabaran baharu di Liga Perancis di bawah kendalian Thomas Tuchel.
Di PSG, Buffon diturunkan sebagai penjaga gol utama dalam 25 perlawanan liga.
Bekas juara Piala Dunia itu mengetahui akan posisinya sebagai penjaga gol kedua di belakang Wojciech Szczesny yang beraksi cemerlang ketika ini buat Juventus.
Namun, Buffon masih mengatakan kepulangannya ke kelab Turin tersebut sebagai hari paling menggembirakan buatnnya.
"Saya sendiri yang memilih untuk kembali ke Juventus meskipun saya gembira ketika beraksi bersama PSG.
"Hubungan saya dengan Juventus tidak akan terputus sama ada dengan Presiden Juventus, Fabio Paratici mahupun para pemain," ujarnya.
Ketika ditanya mengenai persaraannya dari arena bola sepak, penjaga gol berusia 42 tahun itu berkata, dia masih cergas untuk bermain.
"Ia merupakan impian saya semasa kecil. Saya sangat gembira apabila pada waktu itu ramai memberitahu bahawa saya berpotensi untuk menjadi penjaga gol di Serie C," tambahnya.
Buffon turut memberitahu dia meminati Juventus sejak kecil dan ketika Giovanni Trapattoni merupakan jurulatih pasukan itu.

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA