'Hat-Trick' Mbappe Bawa PSG Ke Pentas Akhir Piala Perancis



LYON: Kylian Mbappe menghasilkan hatrik ketika Paris Saint-Germain melangkah ke final Piala Perancis dengan kemenangan 5-1 di Lyon pada Rabu.

Pemenang Piala Dunia telah menjaringkan golnya dalam semua pertandingan hingga 30 saat kemenangan yang dipermudah oleh Fernando Marcal yang dibuang sebelum Neymar meletakkan juara Perancis di depan pada minit ke-64 dari sepakan penalti.

Kekalahan Lyon berakhir lima perlawanan tanpa kalah yang termasuk kemenangan 1-0 ke atas Juventus di Liga Juara-Juara dan kemenangan hujung minggu ke atas saingan setempat Saint-Etienne.

"Ia adalah paparan yang padat, serius dengan tumpuan," kata jurulatih PSG, Thomas Tuchel.

"Selepas perlawanan Dortmund (kalah 2-1 di Jerman), Mbappe telah bertindak cemerlang. Dia menggunakan kelajuannya dengan bijak ... dia berada dalam keadaan baik. "

Mbappe menyamakan kedudukan untuk pasukan lawan dengan mudah hanya tiga minit selepas Martin Terrier memberi peminat rumah yang gembira berharap dengan pembuka minit ke-11 yang kemas.

Pemain berusia 21 tahun itu juga penting untuk PSG menjaringkan gol pada minit ke-64 dari tempat penalti.

Mengumpulkan bola di sayap kiri, dia dengan mudah melihat dua pemain pertahanan Lyon sebelum terapung di atas silang ke depan Edinson Cavani, yang menguasai bola hanya untuk Marcal kemudian mengendalikan sebelum penyerang Uruguay dapat membiarkan tembakannya pergi.

Neymar melepaskan gol menerusi sepakan penalti selepas pengesahan bola baling oleh VAR, manakala Marcal terpaksa meninggalkan padang selepas menyerahkan kad merah kedua.

"Saya lebih suka mengatakan apa-apa mengenai penalti," kata bos Lyon, Rudi Garcia, yang menghadapi PSG di final Piala Liga bulan depan.

"Apabila anda berusia 10 tahun ke atas 11 bermain pasukan yang kuat itu tidak lagi menjadi pertandingan."

Mbappe memastikan lawatan Paris ke Stade de France bulan depan dengan usaha solo yang luar biasa dengan 20 minit lagi, memalukan Bruno Guimaraes dan Marcelo sebelum menewaskan Anthony Lopes dengan tenang.

Pablo Sarabia menambah keempat dengan mogok rendah 11 minit kemudian, dan Mbappe menyempurnakan trik hatinya dalam masa penghujung, mengetuk ke gawang Neymar selepas kerja keras di sebelah kiri dari pemain bola sepak paling mahal di dunia.

Saint-Etienne dan Rennes bertemu pada separuh akhir kedua Khamis.

Comments

Popular posts from this blog

AALIYAH Yoong Hanifah

Ketahui Kesebelasan Terbaik Pilihan Khyril Muhymeen

SESI RAMALAN : BRIGHTON VS CHELSEA